Horecaportier moet klant mogen weigeren tamara 5 mei 2014

Horecaportier moet klant mogen weigeren

Leestijd: < 1 minuut

Horecaondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor de veiligheid in hun zaken, dus staat het portiers vrij om potentieel lastige gasten te weren, zegt Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

“Toegang weigeren op basis van huidskleur of afkomst is natuurlijk uit den boze, discriminatie is wettelijk verboden. Maar het moet portiers van discotheken en andere horecazaken wel vrij staan om op basis van hun opleiding en ervaring mensen buiten te laten van wie ze problemen verwachten. Dat kunnen dus ook autochtone Nederlanders zijn”, zegt KHN-woordvoerder Joris Prinssen.

De brancheorganisatie zegt dit in de Telegraaf naar aanleiding van beschuldigingen tegen Club Escape in Amsterdam en café-restaurant NRC in Rotterdam. Deze zouden de mensenrechten van respectievelijk een Roemeen en vier Marokkanen geschonden hebben door hen de toegang tot de etablissementen te weigeren. Prinssen wijst erop dat geweigerde bezoekers die gediscrimineerd menen te zijn, zich bij een speciaal klachtenbureau kunnen melden.

Scroll to Top