Veel winkeliers geven aan te maken te hebben met agressie en geweld in de winkels. Uit een onderzoek van het bureau Kantar in opdracht van Detailhandel Nederland blijkt dat winkeliers vooral agressie ervaren als een klant ontevreden is (36 procent).
Twee jaar geleden liet een vergelijkbaar onderzoek van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CVV) de trend ook al zien.
Mensen worden boos bij een afhandeling van winkeldiefstal (34 procent) en als een product niet meer verkrijgbaar is (23 procent). ,,De resultaten uit het onderzoek zijn schokkend. Zoveel winkeliers en medewerkers die worden geconfronteerd met agressie. Het is echt een maatschappelijk probleem”, zegt Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit van Detailhandel Nederland.
Uit de enquête blijkt dat één op de acht medewerkers zich erg onveilig voelt op de winkelvloer. Van Steeg: ,,Dat aantal vinden we nog veel te hoog. Gelukkig kunnen we veel doen om onze mensen voor te bereiden op onveilige situaties.”
Het onderzoek is gedaan in aanloop naar de Week van de Veiligheid. Tijdens deze week is er aandacht voor het voorbereiden van winkelmedewerkers op agressie en criminaliteit.
Bron: AD