Waarom winkelstraten op zaterdag steeds leger zijn tamara 21 juni 2015

Waarom winkelstraten op zaterdag steeds leger zijn

Leestijd: 2 minuten

CityTraffic doet al een aantal jaar onderzoek naar de afname van het aantal passanten op straat tijdens de traditioneel drukke zaterdag. Dit onderzoek herhalen we ieder jaar om te peilen of de daling zich verder doorzet. Uit een recente meting blijkt dat de verdere spreiding van winkelstraatbezoekers zich doorzet. Ook anno 2015 willen consumenten zich op zaterdag niet en masse door de winkelstraten persen. De zaterdag is nog duidelijk de drukste winkeldag, maar neemt nu al vier jaar op rij in aantal passanten af.

De traditioneel rustige dagen (maandag, dinsdag, woensdag) worden in verhouding belangrijkere winkeldagen. Die dagen waren een aantal jaar geleden al in opkomst, maar zien we nu verder in belang toenemen. Waar je vroeger op maandag een kanon kon afschieten, vraag je je nu verbaasd af waar die mensen toch vandaan komen. Uit onderstaande grafiek kunnen we opmaken dat de daling op zaterdag grofweg tien tot vijftien procent bedraagt ten opzichte van 2011.

Aandeel weekdrukte winkelstraten

Stille winkelstraten

Waardoor daalt het aantal bezoekers van winkelstraten op zaterdag en stijgt het aantal op traditioneel rustige dagen? Ik zie verschillende verklaringen. Ten eerste kan de zondagopenstelling van winkels in verschillende steden een oorzaak zijn voor de daling op zaterdag. Voorheen konden fulltime werkenden alleen kiezen uit de donderdagavond en de zaterdag. Dankzij de zondagopenstelling is daar een extra dag bij gekomen. Dit kan bijdragen aan het feit dat met name de donderdag en de zaterdag de hardste klappen hebben gekregen.

Aan de toename van het aantal consumenten dat op maandag, dinsdag en woensdag de winkelstraten bezoekt, liggen andere factoren ten grondslag. De verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt en de toename van het aantal parttime medewerkers spelen hierin mogelijk een rol. Ook de stijging van het aantal zzp’ers in ons land kan bijdragen aan de verdere spreiding van het winkelstraatbezoek. Dat aantal is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek nog nooit zo hard gestegen. Ook de groei van het aantal werkelozen speelt mogelijk een rol. Hoe het ook zij: al deze mensen moeten boodschappen doen en kiezen steeds vaker voor de traditioneel rustige dagen.

Uit metingen van het online shoppergedrag zien we nog een interessante tendens. Op een zondag ligt het online surf- en koopgedrag zeven keer hoger dan op doordeweekse dagen. Veel koopbewegingen roepen weer andere winkeleffecten op, zoals kijken op zondag en kopen op maandag of kopen op zondag en ruilen op maandag.

 

Bron: retailwatching.nl | Door Huib Lubbers
Directeur onderzoeksbureau CityTraffic en Retail Management Center