Oplichters maken in toenemende mate gebruik van bedrijfslogo’s en -namen van de bekende loterijen om mensen geld afhandig te maken. Door middel van het versturen van valse e-mails en telefoontjes uit naam van de loterij, proberen criminelen persoonsgegevens te achterhalen.
De Kansspelautoriteit in Nederland adviseert personen die benadert zijn om nimmer een geldbedrag te betalen om daarmee een beloofde prijs in ontvangst te nemen. Ook dringt de instantie er op aan geen automatisch incasso’s te accepteren.
De loterij criminelen werken volgens een sluw plan: namens bekende loterijen als de Staatsloterij, BankGiro Loterij en de Postcode Loterij worden zogenaamd hoge prijzen weggegeven. Om de prijs te kunnen krijgen zou het nodig zijn om een automatische incasso te accepteren.
Ook werden uit naam van diezelfde loterijen e-mailtjes met logo’s verstuurd om potentiële slachtoffers te informeren over hun gewonnen prijs, die niet echter niet bestond. De ontvangen mailtjes zijn veelal in gebrekkig Engels opgesteld.
Volg ISG op social media:
Google+
https://plus.google.com/107834257725580702171/posts
Twitter
https://twitter.com/ISGbeveiliging