Consument vanaf nu beter beschermd tamara 16 juni 2014

Consument vanaf nu beter beschermd

Leestijd: < 1 minuut

Met ingang van deze week kunnen Nederlandse consumenten rekenen op een betere bescherming tijdens het winkelen. Zo krijgen klanten bijvoorbeeld recht op een langere bedenktijd bij het doen van aankopen. De nieuwe maatregel komt uit een Europese richtlijn met betrekking tot consumentenrechten en wordt direct opgenomen in onze Nederlandse wetgeving.

Waar retailers voorheen wisselende tijden hanteerden, is de bedenktijd na aankopen in zowel fysieke als online winkels nu vastgesteld op veertien dagen. Deze veertien dagen gaan in op het moment dat de consument het laatste product van zijn bestelling ontvangt. De klant mag tot twee weken na de aankoop de overeenkomst zonder opgave van redenen ontbinden. De terugbetaling moet eveneens binnen veertien dagen gebeurd zijn.

Verder zijn met name voor webwinkels regels veranderd op het gebied van informatievoorziening en het bestelproces. Zo moet er meer informatie gegeven worden over de bedenktijd en eventuele voorwaarden. Webwinkels moeten onder meer een modelformulier beschikbaar stellen dat consumenten kunnen invullen als ze van de bedenktijd gebruik willen maken.

Webwinkels mogen extra opties vanaf vrijdag de 13e niet langer vooraf aanvinken. De klant moet uitdrukkelijk toestemmen in de totale kosten, waardoor de porto- of administratiekosten die berekend worden bijvoorbeeld altijd vermeld moeten worden. Ook moeten de maximale kosten voor het retour zenden van een product vooraf inzichtelijk zijn. Retailers mogen daarnaast alleen de werkelijk gemaakte kosten voor betalingen via onder meer creditcard doorberekenen.

Bron: RetailNews

Scroll to Top