10 kenmerken ‘Flashrob’: massale gezamelijke winkeloverval tamara 2 juli 2014

10 kenmerken ‘Flashrob’: massale gezamelijke winkeloverval

Leestijd: 3 minuten

De ‘flashrob’, waarbij een grote groep mensen gezamenlijk massaal een winkeloverval pleegt, is een nieuw fenomeen in de Verenigde Staten. Ze komen razendsnel bijeen, met dank aan social media. En binnen enkele minuten wordt een winkel totaal leeggeroofd.

Er zijn twee verschillende soorten van zogeheten ‘flash-robs’. De eerste worden gepleegd door kleine criminelen die sowieso al aan winkeldiefstal doen. Ze overspoelen winkels, intimideren het personeel, pakken wat ze kunnen en gaan ervandoor voor de politie arriveert.

De tweede variant is eigenlijk politiek getint. Anarchisten enteren een flashmob, die voor rugdekking zorgt. Wanneer ze in de buurt van winkels komen, dan gaan ze los. Ze slaan etalages in, creëren chaos en vluchten voordat ze gepakt kunnen worden.

Wanneer berichten over zulke acties in de media komen, zien jongeren direct hoe slecht de politie is uitgerust om de daders te pakken. Het kat-en-muis-spel tussen jongeren en de politie is ook een soort van entertainment voor de jeugd. En een kans om gratis te shoppen!


10 kenmerken van een flashrob:

  1. Daders komen vaak rustig de winkel binnen gelopen.
  2. Enkele daders groeten elkaar, veel niet.
  3. Groepsleden lijken op het eerste gezicht geen afgesproken rollen te hebben.
  4. Er doen zowel vrouwen als mannen mee (wel vaker mannen).
  5. Daders doen weinig moeite om zichzelf onherkenbaar te maken.
  6. Daders gaan niet gericht naar een artikel, maar zoeken wel op hun gemak (kledingmaat, supermarktartikel, enz.).
  7. De groepsdiefstal is van korte duur (1 tot 2 minuten).
  8. Het vertrekken van de eerste groepsleden zorgt voor minder dreiging en kracht van de groep. Je ziet de overige groepsleden als reactie daarop sneller te werk gaan.
  9. De groep verlaat vaak haastig/rennend de winkel. Dit in tegenstelling tot de rust waarmee ze de winkel binnenkomen.
  10. In enkele gevallen worden enkele deelnemers van de flashrob gewelddadig.

 

Wat kunnen we ertegen doen?

Richtlijnen en tips bij flashrobs

  1. Sociale media: preventief kunnen winkeliers actief participeren in de communicatiemiddelen – onder andere sociale media – die ‘klanten of consumenten’ gebruiken. Maar ook om te weten wat er speelt in hun werkomgeving, in hun wijk et cetera. Overigens doen veel winkeliers dit al in verband met commercieel belang.
  2. Samenwerken: verschillende instanties als politie of hulpverlening en retailers zullen elkaar moeten informeren als zij merken dat er verdachte communicatie gaande is op sociale netwerksites als Facebook of Twitter. Ook dit geldt voor vele andere delicten.
  3. Signaleren: medewerkers en klanten zullen moeten worden aangemoedigd om alert te zijn en te wijzen op verdachte grote groepen mensen die zich net buiten de winkel bevinden, zodat winkeliers zich kunnen voorbereiden.
  4. Afspraken: de veiligheid van klanten en medewerkers moet gewaarborgd worden tijdens een flashrob. Intern zullen er afspraken moeten worden gemaakt over hoe de aanpak zal zijn. Deze aanpak geldt niet alleen voor flashrobs, maar ook voor andere (groeps)delicten.
  5. Veiligheid: medewerkers zullen onschuldige klanten naar een beveiligd gedeelte van de winkel moeten begeleiden. Dit kan bijvoorbeeld een deel van de winkel zijn waar weinig waardevolle artikelen aanwezig zijn.
  6. Aanhouding: aanhouding van de daders dient alleen te worden gedaan door bevoegd winkelpersoneel en alleen wanneer het veilig is om dat te doen. Deze inschatting is geheel afhankelijk van de situatie.
  7. Observeren: terwijl het incident plaatsvindt, zal het winkelpersoneel er alles aan moeten doen om het incident zo goed mogelijk te registreren. Personeel zal moeten kijken naar speciale signalementen van daders of naar vluchtroutes/middelen. De medewerkers kunnen het beste hun waarneming direct na het incident opschrijven.
  8. Bewijs: de medewerkers kunnen na de gebeurtenis het beste niets aanraken en de winkel in dezelfde staat houden zodat de politie eventueel bewijsmateriaal kan verzamelen.
  9. Aangifte: de medewerkers doen er goed aan het incident te melden/aangifte te doen bij de politie, zodat er gericht acties kunnen worden genomen.
  10. Camerabeelden: de videobeelden van de bewakingscamera’s zullen ter beschikking worden gesteld aan de politie voor verder onderzoek.
  11. Monitoren: het is belangrijk om na een flashrob te achterhalen (in samenwerking met overige instanties) hoe de communicatie via sociale media tussen de deelnemers op gang is gekomen. Zo kan informatie worden verstrekt over signalen of veelvoorkomende woorden worden gemonitord.

 

Volg ISG op social media:

Google+
https://plus.google.com/107834257725580702171/posts

Twitter
https://twitter.com/ISGbeveiliging

Linkedin
https://www.linkedin.com/company/isg-security

Facebook
https://www.facebook.com/isgbeveiliging

Bron: Security Management  nummer 3, maart 2012 / metronieuws.nl

Scroll to Top