Uit onderzoek onder 120 Amerikaanse en Europese bedrijven blijkt dat organisaties moeite hebben met adoptie van RFID. Dit ondanks de voordelen die het bedrijven biedt.
De inzet van RFID om winkeldiefstal tegen te gaan wordt al gauw te duur gevonden. RFID is tot nu toe vooral ingezet voor logistieke processen, waarbij het RFID label vaak aangebracht wordt op de logistieke drager van de producten zoals pallets en kratten. Door de dalende kosten komen er echter meer toepassingen van RFID op verpakkingsniveau, hierdoor zal de kostenafweging voor RFID diefstalbeveiliging op termijn zeker interessant gaan worden.
Bedrijven met zeer grote voorraden, en een grote verscheidenheid aan artikelen melden positieve resultaten over RFID. C&A maakt bijvoorbeeld gebruik van RFID om de inventaris te verbeteren en de beschikbaarheid in de schappen van producten te garanderen. Retailers met fysieke vestigingen zien hun omzet gemiddeld met 0,5 tot 0,7 procent stijgen als zij de beschikbaarheid van artikelen in de winkel met een procent verhogen.