Winkeldiefstal in Nederland een na grootste in Europa tamara 6 November 2014

Winkeldiefstal in Nederland een na grootste in Europa

Leestijd: < 1 minuut

Winkeldiefstal in Nederland blijkt groter dan die in buurlanden. Nederlandse winkeleigenaren liepen ruim 1 miljard euro aan inkomsten mis afgelopen jaar. Dit blijkt uit onderzoek van Checkpoint Diefstalbarometer.

Nederland kent de op een na hoogste percentage winkeldiefstal in Europa. Het verlies door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten toont echter wel een dalende lijn. Nederlandse winkeliers zagen in vorig jaar 1,3 procent van hun omzet verdwijnen. Dat is een daling tenopzichte van het jaar daarvoor. In onze buurlanden Belgie en Duitsland is dit percentage respectievelijk 1,16 en 1,10 procent. Nederlandse retailers gebruikten daarnaast 0,81 procent of 723 miljoen euro van hun gezamenlijke omzet voor investeringen in winkel- en productbeveiliging. Winkelcriminaliteit en de investeringen in preventie kosten elk Nederlands huishouden daarmee 213 euro per jaar.

Uit diepte-interviews met de vertegenwoordigers van de deelnemende retailers blijkt dat winkeldiefstal het vaakst gebeurt door mannen. Het grootste aandeel van de shoplifters in Nederland (31 procent) bevindt zich in de leeftijdscategorie 30 – 45 jaar.

Sommige producten hebben hogere dervingcijfers dan andere. Volgens de Europese retailers hebben dieven het vooral gemunt op kleine, waardevolle producten die makkelijk te verbergen zijn, zoals cosmetica en kleine elektronische apparaten. Maar ook producten die makkelijk doorverkocht kunnen worden zijn populair, zoals accessoires voor mobiele toestellen, elektrisch gereedschap en wijn. Net als vorig jaar ligt voeding opnieuw goed in de markt bij de dieven. Vers vlees, kaas en andere gastronomische specialiteiten worden vaak aangehaald als gestolen producten.

Zes op de tien Europese retailers geven aan dat diefstal het hoogst is in de kerst- en eindejaarsperiode. Klanten die onvoldoende budget hebben voor kerstgeschenken, winkels met voorraadoverschotten en tijdelijke werknemers zijn de belangrijkste redenen voor dit fenomeen.